Sunday 9 February 2014

ONLINE SHOPPING




Assalammualaikum dan selamat petang semuanya...dah makan ke?Hujung2 minggu macam ni apa yang selalunya korang buat??Tidur?Sama la, hehe...tapi sekarang jarang sangat..asyiksurf internet je and dalam proses nak siapkan manuskrip. So, korang pernah tengok cite kat atas ni?CONFESSION OF A SHOPAHOLIC..best!!!Dia ni aaaaaaayiiiikkkk shoping sampai berhutang, which is a good lesson for those yang suka bershoping. Jangan sampai terjebak dengan hutang and mulalah nak tipu sana sini macam si heroin dalam filem ni..

Tapi, bukan pasal movie ni yang saya nak cite. Nak share dengan korang pasal pengalaman online shopping. siapa yang masih TAK PERNAH LANGSUNG shopping secara online?Ada tak?Dulu, saya pun macam tu. langsung tak pernah sampailah saya decide nak try for the very first time...yup!Memang kena mengaku, bila shopping online ni, kelemahannya kita tak boleh nak tengok and sentuh benda tu depan2 mata. kena tengok and percaya ukuran semua tu based on apa yang diberikan oleh si penjual. And, benda pertama yang saya decide nak beli adalah baju dari MY BEAUTIFUL RANIA. mula2 tu, takut gak kan..tah sampai ke tak barang, tak lesap ke tak duit..al-maklumlah, first experience tapi bila barang dah sampai(puas hati sangat2 and cantik pula tu!), terus decide nak beli lagi dan lagi dan lagi...still, at that time dari MBR.

Sampailah berterusan sehingga kini..dar owner MBR, Adah tu tak khawin sampailah nak dapat baby dah pun, hehe...setia tak saya ;-P sebab saya yang memang jenis macam tu. kalau dah puas hati, memang tak kan tukar punya. baik stay kat situ je kan?Unless barang yang kita nak memang tak ada, so barulah cari kat tempat lain.

Macam baru2 ni, saya ada decide nak beli satu beg ni. lepas dah bank in, tetiba si penjual cakap, kena tunda ke next week. saya dah rasa tak sedap hati coz time nak beli janjinya macam lain. sudahlah waktu nak beli, harga yang dijanjikan lain tapi bila dah confirm, tetiba harga tu naik, tak sama macam yang dipaparkan kat FB, uiks?!!Pelik tapi memandangkan beg tu cantik and hati dah berkenan, so saya bank in je la..tapi bila dia cakap kena tunda tu, terus saya bertegas nak balik duit coz dah rasa lain macam and AKHIRNYA, ya dia bank in kan balik duit. dan pengajarannya(for me) walaupun hati dah berkenan sangat2 kat satu barang tu tapi kalau dah dari mula ada macam yang tak kena, DON'T PROCEED!!!NEVER EVER!!! Saya pun tak pandai nak bagi tips ke apa, tapi apa yang saya boleh share dengan korang yang masih belum pernah online shopping and baru nak try:

1) Survey dulu. Jangan sekali tengok and berkenan, terus nak beli kat penjual tu. macam kat luar juga, jalan2 dulu;-P tengok blog@FB@Instagram orang lain dulu, mana tahu dapat harga lagi murah, kan, kan?Hehe..unless u olls tak kisah bab2 harga. nampak, berkenan, terus nak grab, it's ur choice ;-)

2) Hati dah berkenan sangat kat penjual tu juga. tak mau yang lain dah. okay, tapi survey bisnes dia dulu. maksudnya, tengok feedback dari customers dia ke atau berapa likes kat FB dia dan juga komen2. dari situ, kita boleh tahu owner tu okay ke tidak dari cara dia layan customers. Maksudnya, senang kalau korang nak tanya apa2 sampai puas hati.

3) Jangan terburu2. saya rasa ni yang paling penting kut?Let say, ada 1 barang ni korang dah suka sangat2 tapi kalau kat FB dia yang tahun lepas punya tarikh last di update, korang still berani beli ke?KAlau saya memang tak la!Unless, owner ada cakap yang under maintenance ke apa kan..

4)Ambik masa sikit untuk baca syarat2 yang diberikan oleh owner atau penjual ni. kadang2 ada yang bagi peluang kat customer untuk return balik barang yang dah dibeli tapi under certain conditions la..tak rugi pun kalau kita baca and fahamkan syarat2 diaorang. tak de la nak jadi kes nak meroyan tak tentu pasal lepas dah beli barang, atas sebab tak puas hati la apa la.. kadang2 penjual ni okay tapi customer tu sendiri yang tak faham. kita tak mau la jadi orang yang nak rosakkan bisnes dan periuk nasi orang lain, kan, kan?Hehe..

5)Last but not least, PREPARE TO LOOSE..maksudnya, jangan terlalu mengharap..bersedia untuk hilang duit kita tu bila2 masa...wah!Macam serem je kan?Hehe..maksud saya, jangan berharap terlalu tinggi coz memang ada kes penipuan kan bila online shopping ni?Tapi sekarang dah jarang dengar sebab seller pun nak cari makan and that's y diaorang buka bisnes. diaorang pun tahu, kalau menipu memang tak kan boleh nak bertahan lama. Jadi, kalau rajin survey insya Allah duit tak kan hilang(Saya sendiri tak pernah lagi setakat ni). kalau duit tu 'hilang' sebab kita rasa tak puas hati dengan kualiti, pun kena bersiap sedia..kadang2 seller tu tunjuk dalan pic bukan main cantik lagi barang tapi alih2 yang sampai, lain macam sikit kan?So, kita dah rasa macam bazir @ duit 'hilang' macam tu je, ada paham?Hehe..semua ni normal tapi, saya tak kena lagi;-p maklumlah saya rajin survey!Kihkih..tapi untuk yang baru nak mulakan online shopping ni, janganlah takut. tak ada bendanya pun..kat sini saya dah sharekan pengalaman saya so apa kata kalau tanya dulu kawan2 yang pernah shopping scara online, mesti rasa lebih selamat.

Kat bawah ni saya bagi link tempat2 yang selalu saya shop k..Bila barang dah sampai, cantik and puas hati plus rasa berbaloi dengan harga, tu yang buat kita rasa ADDICT!Nak lagi!!!Heheh..

http://mybeautifulrania.blogspot.com/

https://www.facebook.com/pondokmerahjambuOnline

telekung lycra korea murah

https://www.facebook.com/honey.pumpkin.online

taip je kat google, mesti ada!Setakat ni, ni je la tempat saya shop. korang?KAlau ada, meh la sini, share dengan saya. tinggalkan link untuk ke shop tu ya ;-P hehe..Tata!


SHOP WITH CONFIDENT AND HAPPILY!!!


No comments:

Post a Comment

EH, EH..ADA ORANG NAK BAGI KITA KOMEN?YEAYYY!!!