Friday 21 February 2014

SEANDAINYA MEREKA BERBICARA...



Sebagai seorang insan
Aku selalu berfikir akan kejadian
Ciptaan Dia seperti keajaiban
Selalu membuatkan aku berasa hairan…
Aku sering tertanya-tanya
Apa yang mungkin akan terjadi
Seandainya mereka berbicara
Mungkin aku lebih menginsafi
Seandainya bulan berbicara
Mungkin ia akan berkata
Mengapa sekarang semakin ramai manusia
Sering kufur dengan nikmat-Nya
Tidak takutkah dengan dosa?
Melihat bulan dapat berkata
Mungkin bintang-bintang juga ingin bersuara
Seandainya bintang-bintang berbicara
Mungkin mereka akan bertanya
Betulkah apa yang dikatakan bulan?
Manusia tidak bersyukur kepada Tuhan?
Tidakkah mereka tahu asal kejadian?
Dari Tuhan akan pulang kepada Tuhan?
Apabila malam berganti siang
Datangnya matahari yang bersinar terang
Bukti Allah yang mempunyai kekuasaan
Di dunia ini tiada tandingan
Seandainya bulan dan bintang telah berkata
Pastinya matahari juga memohon izin-Nya
Dia juga ingin meluahkan rasa
Apa yang dilihatnya biarpun tidak mempunyai mata…
Seandainya matahari berbicara
Memang ternyata semakin ramai manusia
Terang-terangan melakukan dosa
Seakan tidak wujud syurga dan neraka
Tanah juga akan ikut berkata
Nanti saja sehingga mereka telah tiada
Akan ku himpit tulang rusuk mereka
Sehingga bertemu kesemuanya
Kerana semasa hidup mereka di dunia
Tidak pernah sujud kepada Dia
Di liang lahad akan ku tunggu mereka…
Biarpun dia telah pergi
Namun aku masih mensyukuri
Akan nikmat yang telah diberi
Dapat ku melaksanakan kewajiban diri
Aku sering tertanya-tanya
Mungkinkah mereka dapat berbicara
Andainya mendapat izin dari-Nya…
Mungkinkah manusia akan berubah?
Atau mungkin mereka tidak akan percaya?
Dengan apa yang bakal dikata
Seandainya mereka berbicara...





No comments:

Post a Comment

EH, EH..ADA ORANG NAK BAGI KITA KOMEN?YEAYYY!!!