Friday 17 January 2014

DIA...MIKHAEL 1


1
                Aku mengayuh basikal perlahan-lahan sambil menyedut udara segar pagi yang menyapa lembut wajahku. Aku sengaja memilih waktu ini, 6.30 pagi untuk keluar ke sekolah memandangkan keadaan jalan raya yang tidak sibuk berbanding waktu yang akan datang sebentar lagi. Sekolah yang terletak hampir satu kilometer dari kawasan perumahanku sudah menjadi destinasiku pada setiap hari Isnin sehingga Jumaat, semenjak aku berada di Tingkatan 1 lagi. Tahun ini akan menjadi tahun yang kelima aku bersekolah di sini.
            Di kiri dan kanan jalan raya diterangi cahaya dari tiang lampu yang kadang-kadang tidak berfungsi. Pada waktu-waktu macam itu, memang keadaan di sekeliling gelap. Kalau aku bernasib baik, perjalananku akan diterangi oleh cahaya yang datang dari kenderaan di belakangku. Bukannya basikalku tidak mempunyai lampu, tapi aku perlu mengayuh dengan laju untuk membuatkan ia terang  menerangi jalan. Sedangkan aku lebih suka bersantai begini. Tak perlu tergesa-gesa kerana pastinya aku akan menjadi orang yang pertama menjejakkan kaki di kelasku. Kadang-kadang orang yang pertama juga meletakkan basikal di bangsal yang disediakan oleh pihak sekolah.
            Beberapa meter sebelum sampai di sekolah, aku melihat gerai yang menjual nasi lemak di jalan yang bertentangan ke pintu masuk. Suami isteri itu sibuk menyediakan kelengkapan untuk berjualan sebentar lagi. Memang nasi lemak mereka mendapat sambutan dari pelajar-pelajar sekolah aku. Selain sedap kerana aku sendiri pernah merasanya, tidak pernah pula dilaporkan kes-kes keracunan makanan. Mungkin sebab itu pihak sekolah pun tidak pernah menghalang pelajar-pelajar untuk membawa masuk makanan dari luar.
            Sebaik mengunci basikal, aku berjalan menuju ke kelas. Keadaan yang sunyi sepi membuatkan aku tenang bukannya takut seperti yang pernah ditanya oleh Aisyah, kawan baikku. Dia hairan mengapa aku berani datang ke sekolah seawal begini. Jawapan aku kerana senang kalau nak dibandingkan dengan jalan raya yang akan menjadi sibuk dan yang pasti akan bertambah bising.
Kelasku, Tingkatan 5 Sains terletak di tingkat 2, bersebelahan bilik kaunseling. Bangunan ini bertentangan dengan dewan sekolah yang dipisahkan oleh tapak perhimpunan yang kadang-kadang dijadikan juga tapak meletak kereta oleh kebanyakan guru di sini. Sebaik sampai di depan kelas, aku mencari kunci mangga yang disimpan di poket kanan beg sekolahku. Aku diamanahkan untuk menjaga kunci kelas kerana aku selalu menjadi orang yang pertama tiba awal di sekolah, selain turut menjadi bendahari kelas.
Sebaik pintu ditolak, aku memetik semua suis lampu. Semua lampu yang berada di siling terang menerangi seluruh kelas. Aku melihat sekeliling kelas. Aku berpuas hati melihat keadaan kelas seperti hari semalam sewaktu aku menjadi orang yang terakhir meninggalkannya. Kerusi dan meja berada di tempat yang sepatutnya. Ini bererti tidak ada budak-budak nakal yang menceroboh masuk dan merosakkan harta benda di dalam kelas ini.
Biarpun tak banyak kes yang dilaporkan, aku tetap beringat-ingat. Manalah tahu kalau-kalau budak-budak nakal tu sepahkan barang-barang seperti kaca dan sebagainya yang berbahaya. Aku yakin kes-kes yang dilaporkan kepada pihak sekolah sebelum ni, dilakukan oleh budak-budak yang sudah tidak bersekolah lagi, walaupun belum dapat dikenalpasti sama ada mereka bekas pelajar sekolah ini ataupun daripada sekolah menengah yang lain.
Setelah meletakkan beg di kerusi aku yang terletak di bahagian depan kelas, aku terus berjalan menuju ke bahagian belakang kelas untuk mengambil penyapu dan penyodok sampah. Biarpun  hari ni bukan hari aku untuk bertugas membersihkan kelas, sudah menjadi kebiasaan aku untuk mengemas apa yang patut. Memang aku tak gemar untuk berehat di dalam keadaan yang bersepah atau pun kotor. Biarpun kelas aku tak bersepah, namun memang lantainya tak dapat dielakkan daripada habuk-habuk dan segala kekotoran yang dibawa masuk oleh kasut-kasut penghuni kelas ini.
Keadaan masih lagi kekal sepi. Sekali sekala aku merenung ke luar tingkap yang mengadap ke jalan raya untuk melihat kalau-kalau bas sekolah sudah tiba.
Kebiasaannya setiap kali aku mula menyapu, bas sekolah tersebut akan mula menurunkan pelajar-pelajar yang datang dari Pekan Tanjung. Selesai menyapu habuk-habuk dan beberapa keping kertas dari bawah meja Asyraf ke dalam penyodok sampah, aku ke belakang semula untuk memasukkannya ke dalam bakul sampah.
Sambil berjalan, sekali lagi aku menjeling ke luar tingkap. Bas sekolah tersebut masih lagi tak kelihatan.
Selesai membuang sampah, aku bergerak ke tempat dudukku setelah mencapai surat khabar semalam yang belum sempat nak ku baca.  Dari satu muka surat ke muka surat aku singkap untuk mencari bahan yang menarik minat ku.
“Kalau asyik nak tahu pasal Segitiga Bermuda la, Blackhole la, memang la takkan ada!,” kata-kata Aisyah bermain semula di benakku. Aku tersenyum sendirian. Hampir 5 tahun kami berkawan, kami berdua sudah maklum akan kegemaran masing-masing.
            Aku memang meminati cerita-cerita yang boleh dikatakan menjadi misteri bagi logik akal manusia. Kalau novel juga begitu, aku lebih suka cerita-cerita yang berunsur misteri ataupun seram. Aisyah pula lebih menyukai novel yang berkisahkan percintaan yang romantik. Sekali lagi aku tersenyum setiap kali mengingati keletah sahabat baik aku itu.
            Salah satu berita yang memaparkan kisah seorang remaja sekolah yang dirogol dan dibunuh berjaya menarik perhatianku setelah hampir beberapa muka surat aku buka.
“Ish!Tak habis-habis. Rogol, rogol, rogol!,” aku melepaskan geram yang terpendam setelah habis membaca berita berkenaan. Sejak kebelakangan ni, kerap kali berita yang seumpamanya dipaparkan, baik di media cetak mahupun di kaca televisyen.
            Mak juga bimbang dengan kebiasaan aku berulang-alik ke sekolah. Lebih-lebih lagi apabila aku memilih untuk bertolak dari rumal awal-awal pagi dan bertolak lewat ketika waktu pulang setelah jalan raya juga agak lengang. Tak seperti kebanyakan pelajar-pelajar yang berpusu-pusu untuk pulang setelah loceng waktu terakhir berbunyi.
            Belum sempat aku hendak menghabiskan bacaan, terdengar enjin bas yang berhenti di depan sekolah. Aku memandang ke luar tingkap. Mesti sebentar lagi Aisyah akan melangkah ke kelas. Tak la aku sunyi tak berteman lagi. Pandanganku dihadapkan semula ke surat khabar yang aku bentangkan di atas mejaku.
            Tak sampai beberapa muka surat aku baca, perutku meragam.
“Aduh!Time ni juga dia nak buat perangai,” aku melipat semula surat khabar dan bergegas menuju ke luar. Aku melewati kelas 5 K1 dan juga 5 K2 untuk menuruni anak tangga yang berhampiran dengan surau untuk ke tandas pelajar perempuan di tingkat bawah. Keadaan kedua-dua kelas berkenaan masih lagi gelap menandakan tiada lagi penghuninya yang datang.
            Sebaik menuruni anak tangga, aku membelok ke kanan dan tanpa disedari, aku bertembung dengan seseorang yang sedang berjalan dari arah yang bertentangan.
Aku terkejut melihat buku-bukunya jatuh berteraburan di atas lantai. Aku hanya melihat dia tunduk mengambil semula buku-buku tersebut tanpa berkata apa-apa.
            Aku terus berdiri seperti patung. Tak tahu apa yang nak dibuat. Melihat dia yang hendak melangkah pergi, membuatkan aku menarik beg sekolahnya.
Dia menoleh ke arahku.
            “A..ma..maaf. Tadi tu saya tak...”
“Tak apa. Tak sengaja kan?,” pelajar lelaki berkenaan bersuara memintas cakapku. Macam tahu-tahu pula dia apa yang nak aku luahkan.
            Aku hanya mengangguk mengiyakan apa yang dikatakannya.
Dia tersenyum sebelum melangkah pergi. Aku terdiam. Hanya pandangan mataku yang melihat ke mana dia  menghilang. Hajat yang nak aku tunaikan sebentar tadi terbantut terus.
            Perlahan aku memusing semula ke belakang untuk menaiki semula anak tangga. Wajah manis pelajar lelaki tadi yang tersenyum bermain di mindaku. Tak pernah pula aku bersua dengan dia sebelum ni di mana-mana kawasan sekolah. Entah-entah pelajar baru kut?Dari pakaian seragamnya yang berbaju kemeja lengan panjang berwarna putih itu dan berseluar biru gelap, mungkin dia pelajar Tingkatan 6 Rendah atau Tingkatan 6 Atas.
            Setibanya aku di tingkat atas, pantas aku mencari kelibat pelajar lelaki tadi. Mungkin aku boleh nampak dia berjalan di tapak perhimpunan untuk ke bangunan yang terletak di belakang, bangunan yang menempatkan kelas-kelas untuk pelajar Tingkatan 6.
            Sambil berjalan menuju semula ke kelas, sekali lagi aku meninjau-ninjau tapi hampa. Kelibatnya langsung tak kelihatan. Entah-entah dia singgah di kantin tak?Kalau dia ke kantin memang aku takkan boleh nampak kerana pandangan aku dihalang oleh dewan sekolah. Hanya dewan sekolah dan tapak perhimpunan yang boleh disaksikan dari bangunan kelas aku ni.
            Siapa pelajar tersebut?Ah!Biarlah. Takkan la semua pelajar sekolah ni aku kenal. Mungkin dia baru berpindah masuk ke Sekolah Menengah Sri Mewangi ni. Mungkin dia dari Sekolah Menengah Sri Alam yang agak jauh dari pekan ni dan berpindah masuk ke sini setelah mengikut keluarganya berpindah, aku membuat cerita sendiri di dalam kepala.
Aku melihat ke arah kelas 5 K1, kelas yang berjiran dengan kelasku. Seorang pelajar perempuan sedang asyik mengadap buku yang berada di depannya. Aku perhatikan kelas itu suram, hanya diterangi oleh satu lampu yang berada berhampiran dengan tempat duduknya.

“Pelik!Kenapa dia tak on kan semua lampu dalam kelas?,” getus aku di dalam hati. Takkan la tugas  yang itu pun nak berkira?Aku dapat perhatikan dia yang sedang khusyuk sekali membaca.
            “Halida!Awak pergi mana?,” suara yang menegur membuatkan aku mengalih pandangan.
“Syah..Lambat sampai hari ni?,” aku berjalan mendapatkan Aisyah yang sedang berdiri di pintu kelas.
            “Orang tanya dia, dia tanya kita balik,” Aisyah mencuit pinggangku.
Aku ketawa. Senang dapat bergurau dengan sahabat baik aku yang sentiasa menceriakan hari-hari aku di sekolah ni.
            “Saya nak pergi toilet la tadi”.
“Kenapa?Tak sihat?,” dia mengerutkan mukanya.
            “Tak la. Biasa la, semalam agaknya banyak makan sambal ikan bilis tu,” aku tersenyum.
“Yang awak kenapa sampai lambat hari ni?”.
            “Dah bas lambat, lambat la sampai. Saya nak pergi koperasi ni. Nak ikut tak?”.
“Malas la. Bukan semalam dah giliran awak ke jaga kedai?,” aku bertanya mendapatkan kepastian.
            “Memang la tapi hari ni si Devi minta tolong. Dia kan pengawas so nak kena jaga gate hari ni. Betul tak mahu ikut?,” Aisyah mengangkat keningnya.
Aku hanya menggeleng.
            “Tak takut ke?,” dia mengusik.
“Nak takut apa. Bukan ada apa pun. Tengok, dah nak cerah pun,” aku menunjukkan ke langit.
            “Mana la tahu...,” dia ketawa.
Aku menggeleng-gelengkan kepala. Tak habis-habis Aisyah ni dengan perangainya yang suka mengusik.
            “Ke awak yang takut nak jaga kedai sorang-sorang?Sebab tu minta saya temankan awak kan?,” aku mengusik.
Ketawanya terhenti. Dia mencebikkan bibir.
            “Janganlah. Tahu la dia berani tak payah la nak cakap macam tu”.
“Ha!Tahu takut?,” aku bertanya.
            “Sikit-sikit la,” dia tersenyum.
“Dah la. Nak sembang sampai bila pun tak habis. Pergi la, nanti marah pula budak-budak yang nak beli pen la, pensil la, liquid paper la...,” aku mengingatkan.
            “Ok. Selalunya budak-budak Tingkatan 1 dengan Tingakatan 2. Yang dah tua-tua macam kita ni dah jarang nak membeli-belah kat koperasi lagi,” Aisyah mengemaskan tudungnya.
“Dah cantik pun. Takkan la nak melaram kut,” pantas tangan Aisyah melayang menghadiahkan satu cubitan di lenganku. Aku ketawa meliha mukanya yang merah padam.
            “Bukan nak melaram la. Nak bagi kemas. Ok la, saya turun dulu. Assalammualaikum”.
“Waalaikummussalam,” aku menghantarnya pergi dengan pandangan mata. Koperasi yang tidak jauh dari bangunan kelas kami memang menjadi tumpuan pada waktu pagi, lebih-lebih lagi pada waku rehat setelah kedai koperasi tersebut menjual pelbagai jenis makanan ringan juga.
            Aku melangkah masuk ke kelas untuk menyambung semula bacaan yang terhenti dari tadi. Sebaik sampai di mejaku, aku terkejut. Pantas aku memerhatikan ke sekeliling kelas. Hanya Aminudin yang ada di tempatnya, di belakang kelas berhampiran tingkap.
            “Amin, awak ambik surat khabar kat sini ke?,” aku menunjukkan kepada mejaku.
“Yang hari ni ke?,” dia bertanya kembali.
            “Bukan la. Yang semalam, saya tak habis baca lagi,” aku menerangkan kepadanya yang sedang sibuk menulis. Mungkin kerja rumah Bahasa Melayu yang nak dihantar kepada cikgu hari ni.
            “Ingatkan yang terbaru, hari ni. Yang semalam, tu...,” dia menunjukkan ke 2 buah meja yang disusun di bahagian belakang kelas, menjadi Sudut Bacaan untuk kelas kami. Aku berjalan ke ruangan tersebut.
            Sebaik sampai di Sudut Bacaan, aku terkejut. Pelik!Surat khabar yang aku ambil untuk aku baca tadi, elok terlipat di situ. Sedangkan aku yakin betul, sewaktu perut aku meragam, aku tak simpan di sini. Memang aku tinggalkan di atas mejaku.
“Amin, awak ambik simpan kat sini ke?,” aku memandang sekali lagi kepada Aminudin yang sibuk menulis.
            “Mana ada!,” dia menafikan. Nada suaranya yang agak lantang menunjukkan dia kurang senang, mungkin dengan sikapku yang mengganggu kerjanya.Aku mendiamkan diri, tak ada hati nak teruskan bertanya. Aku tatap surat khabar tu lama-lama. Pelik!
            Sesi pembelajaran pada hari itu tidak berlalu dengan baik buat aku. Selain wajah pelajar lelaki yang bertembung dengan aku berhampiran dengan tandas pada pagi tadi, peristiwa surat khabar yang tersimpan kembali di tempat asalnya turut berselang seli di dalam kepala.
            Aku yakin bukan aku yang menyimpannya kembali kerana aku belum habis membacanya. Takkan la Amin nak mempermain-mainkan aku?Dia yang buat tapi tak mengaku?Mungkin juga. Pelajar-pelajar lelaki ni boleh tahan nakalnya tapi apa tujuan dia nak buat macam tu?
            Wajah pelajar lelaki yang bertembung dengan aku tu pula sentiasa terbayang di dalam ingatanku. Puas aku cuba elakkan dari terus berfikir tapi seakan-akan ada kuasa yang memaksa aku untuk terus memikirkan si dia.
So, tak balik lagi ke?,” suara Aisyah mematikan khayalanku.
            “A...ah. Macam tu la. Macam biasa,” aku mengeluarkan buku nota yang berada di dalam laci meja unuk dikemaskan.
“Ok la. Saya keluar dulu. Jangan lupa tau kunci kelas,” Aisyah terburu-buru apabila melihat bas yang telah sampai di luar pintu sekolah sambil mengingatkan aku seperti biasa.
            “Ok,” aku menjawab ringkas dan melihatnya yang melangkah laju keluar dari kelas.
Aku memandang ke sekeliling. Mazirah, Zarida, Fakri dan Asyraf yang masih ada di dalam kelas, termasuk aku. Mazirah dan Zarida, Pengawas Pusat Sumber jadi mesti mereka bertugas hari ni, sebab tu tak terus pulang seperti selalu.
            Fakri dan Asyraf yang tinggal di asrama memang akan balik ke asrama agak lewat, lebih kurang sama seperti aku, 15-20 minit setelah kebanyakan pelajar bertolak pulang setelah loceng terakhir dibunyikan.
Aku menyiapkan kerja rumah Matematik sementara menunggu masa berlalu.
            “Halida, jadi orang terakhir lagi ke hari ni?,” Zarida menegur. Aku mendongakkan kepala memandang dia dan Mazirah yang sudah berada di depan mejaku.
“Nampaknya macam tu la,” aku tersenyum.
            “Bertugas ke hari ni?,” aku bertanya.
“Bukan. Ada mesyuarat kat Pusat Sumber,” sahut Mazirah.
Aku hanya menganggukkan kepala.
            “Kami pergi dulu ok. Bye!”.
Aku melihat angka-angka yang tercatat di atas buku latihan. Sayangnya tidak ada kertas graf untuk aku lukiskan carta histogram untuk soalan yang baru aku selesaikan sebentar tadi.
            “Rajin nampak,” aku menoleh ke belakang mencari sumber suara yang menegur.
“Bukan rajin, dah memang kena buat,” aku menjawab teguran Asyraf.
            “Awak tak balik lagi?,” aku bertanya kepadanya yang mengambil tempat duduk Aisyah di sisiku.
 “Belum. Dalam 5 minit lagi la. Balik terus makan kat kantin dengan Fakri,” dia menunjukkan ke belakang, tempat Fakri.
            “Ni cari apa?Nak guna kertas graf?,” tanya Asyraf setelah dia melihat hasil kerja aku yang berada di atas meja.
“Tak apa la. Kat rumah pun boleh buat,” aku terus mengemas buku-buku latihan dan nota untuk dimasukkan ke dalam beg.
            “Tak nak balik lagi?,” aku bertanya setelah melihat Fakri mengambil tempat di kerusi guru sambil memandang ke luar tingkap. Kalaulah aku pulang terlebih dahulu, bagaimana kalau salah seorang daripada mereka perlu untuk masuk semula ke dalam kelas setelah di kunci?
“Kalau awak nak balik, balik la dulu. Kan saya ada kunci pendua,” Asyraf bagaikan mengerti.
            Ya Allah!Macam mana la aku boleh terlupa yang si Asyraf ni pun ada kunci kelas?Sudah menjadi persetujuan seisi kelas kami untuk membahagikan kunci kelas kepada salah seorang pelajar yang menginap di asrama, supaya tidak akan menjadi masalah kalau orang yang pertama memegang kunci tidak hadir ke sekolah.
            “Saya lambat lagi. Nak baca surat khabar dulu,” aku berlalu ke belakang. Sekali lagi aku tak dapat lari daripada memikirkan bagaimana surat khabar tu tersimpan kembali di tempat asalnya sebaik sampai di sudut berkenaan. Pelik betul!Tak mungkin aku berangan-angan.
            Aku mencapai majalah Readers Digest dan berlalu ke kerusi yang paling hampir dengan sudut bacaan, tempat duduk Khairul. Aku melirik ke bawah mejanya yang bersepah dengan kertas-kertas. Sengaja aku mencapai salah satu kertas yang telah digumpalkan.
“Melampau Khairul ni. Padahal bukannya jauh pun tempat duduk dia dengan bakul sampah. Mentang-mentang la esok cuti, senang-senang je dia buat sampah!,” aku membebel di dalam hati.
            Aku membuka gumpalan kertas yang sudah berada di tangan. Aku melihat jalan kira yang dibuat untuk subjek Fizik tapi hanya separuh jalan. Memang patut la dia buang sebab salah jalan kira yang dibuatnya tapi janganlah sepahkan macam ni!
Aku terus membaca majalah kegemaranku itu. Sebentar lagi sebelum aku balik, aku akan bersihkan tempat si Khairul ni, aku merancang di dalam kepala.
            “Lida, nota Sejarah tu nak kena buat ke?,” Asyraf yang masih berada di tempat duduk Aisyah bertanya.
“Em..kalau tak salah, memang Cikgu Yasir galakkan kita buat walaupun dah ada buku nota yang kita beli tu. Senang nak ingat,” aku memaklumkannya.
            Asyraf mengeluarkan buku catatannya, mungkin mencatat kerja rumahnya yang perlu dihabiskan.
Fakri masih lagi merenung ke luar tingkap, seolah-olah mengelamun. Asyik betul dia melihat ke luar kelas. Macam-macam ragam!
            Aku meneruskan pembacaan. Macam-macam jenis cerita yang dipaparkan di dalam majalah ni. Segala fakta yang menarik juga turut dimuatkan.
            “Ok la. Kami keluar dulu. Kunci tau kelas,” suara Asyraf mengganggu tumpuanku.
“Ok,” aku menegakkan ibu jari tanda mendengar apa yang dikatakannya.
Fakri yang menggalas beg sekolahnya hanya tersenyum. Aku menyenangi dia yang memang tak banyak bercakap di dalam kelas ni. Agaknya kerana perangai kami yang sama juga la menyebabkan kawan-kawan sekelas kerap mengusik. Aku tersenyum sendirian sambil melihat mereka berdua melangkah keluar.
            Aku melihat jam di tangan, hampir ke pukul 2.45 petang. Lebih baik aku pun balik kerana mesti pelajar-pelajar dah berkurangan di jalan raya. Jadi tak la sibuk seperti pukul 2.15 petang sewaktu semuanya berpusu-pusu keluar.
            Selesai menyimpan majalah, aku berlalu ke tempat dudukku untuk mencapai beg. Selesai menggalas beg, aku berjalan keluar dan menutup pintu untuk dikunci. Sebaik hendak mengunci menggunakan mangga, aku teringatkan kertas yang bersepah di bawah meja Khairul.
            “Ala. Sapu je la. Hari Isnin nanti dah tak payah sapu,” aku membuka semula pintu dan berjalan menuju ke belakang untuk mengambil penyapu. Beg sekolah masih lagi tergalas di belakangku. Sebaik mencapai penyapu, aku memusing untuk ke tempat Khairul yang memang tak jauh dari sudut bacaan dan juga tempat tersimpannya bakul sampah dan penyapu.
            “Astagfirullah!,” aku beristigfar sebaik terpandang bawah mejanya yang bersih. Jantungku berdegup kencang!Mataku melilau melihat sekeliling kelas. Keadaan yang agak sunyi  tiba-tiba membuatkan aku berasa seram.
            Perlahan-lahan aku menyandarkan kembali penyapu di dinding. Aku melihat ke dalam bakul sampah. Aku menarik nafas untuk melegakan perasaan aku sendiri apabila melihat kertas-kertas yang bersepah di bawah meja Khairul tadi berada di situ!
            Aku yakin kali ini bukan aku yang berangan-angan. Aku tak berhalusinasi!
Aku melihat keadaan kelas sekali lagi. Tiada apa-apa yang aneh!Kalau la aku ceritakan peristiwa ni, mesti takkan ada orang yang akan mempercayai aku.
            Lama aku berdiri di situ. Cuba untuk mendapatkan kembali semangat yang kurasakan hilang setelah melihat peristiwa tadi. Jari-jari yang sedikit menggeletar aku satukan kesemua menjadi genggaman. Aku membaca al-Fatihah dan ayat Kursi untuk memberikan sedikit kekuatan kepada diri sendiri.
            Biar apa pun yang sedang berhadapan dengan aku sekarang, dia juga makhluk Allah seperti aku. Selagi aku tak mengganggunya, dia juga tidak mempunyai sebab untuk mengacau aku.
            Perlahan-lahan aku berjalan menuju keluar. Sebelum menutup pintu, sekali lagi aku memandang keadaan kelas. Suis kipas dan lampu semuanya sudah ditutup. Setelah berpuas hati, aku menutup pintu dan menguncinya.
            Apa maksud semua ni?Selama hampir 5 tahun aku belajar di sini, tak pernah aku mengalami peristiwa macam ni. Ini kali pertama aku berhadapan dengan situasi pelik macam ni.
“Mungkin ini ujian buat aku,” aku berbisik perlahan.
            Sewaktu melewati pondok pengawal, aku melemparkan senyuman kepada Pakcik Mahfiz seperti kebiasaannya. Dia yang sedang menyedut air juga turut tersenyum.
Aku memandang ke kiri jalan sebelum melintas.
            Mataku pantas menangkap kelibat seorang pelajar lelaki yang sedang berjalan pulang. Dia yang tiba-tiba menoleh sebelum melintas membuatkan aku terkejut.
            “Dia..budak tu,” aku melihat sekali lagi ke kanan sebelum melintas dan pantas menoleh semula ke kiri untuk melihat pelajar lelaki tu.
Aku mengerutkan dahi. Dah ghaib!Takkan la dia berlari kut?Tak pun mungkin dia dah masuk ke lorong jalan tu, aku membuat kesimpulan sendiri.
            Sambil mengayuh basikal, aku terus memikirkan siapakah pelajar lelaki terbabit, tapi kejadian surat khabar dan sampah di bawah meja Khairul lebih mengambil tempat di dalam kotak fikiranku. Selama aku di sini belum pernah aku mengalami kejadian-kejadian pelik macam ni. Tak pernah pula aku dengar cerita-cerita yang seperti ini dari kawan-kawan sekelasku. Semakin aku fikir hanya membuatkan aku menjadi semakin buntu! 


6 comments:

  1. cerita tentang apa ni, kak? mcm best je..:)

    ReplyDelete
  2. waaa crita bru...
    akk tp iasu stil update ye :)

    ReplyDelete
  3. NI YG JELES NI,
    BYK BETUL IDEA AKAK

    ReplyDelete
  4. Miss Imaginative, cite ni dah lama akk tulis..konon2 nak buat cite seram la;-)

    ReplyDelete
  5. Lyna, insya allah IASU still update cam biasa..ME, tak de bendanya nak jeles..bukan hebat sngt pun..cuma cite biasa2;-)

    ReplyDelete
  6. best!!! hehehe jangan biarkan hidup andadiselumbungi misteri

    ReplyDelete

EH, EH..ADA ORANG NAK BAGI KITA KOMEN?YEAYYY!!!